2015. augusztus 10., hétfő

Írói betegség, avagy hogyan írjunk helyesen párbeszédet

Üdv, Alkeszok! Ki hogyan bírja ezt a nagy meleget? Nekem nagyon izzad a tenyerem, ami ahhoz vezet, hogy gépelni is alig bírok. :c De mivel rengeteg blognál láttam, hogy az író küzd a párbeszédek helyesírásával, ezért úgy döntöttem, elmagyarázom, viszonylag egyszerűen. 




1.) Alapok

Szóval, mik is az alapok? Lehet, valakiknek ezek a könyökén folynak ki, de egyesek azt sem tudják, mi fán terem a párbeszéd, szóval ezzel kezdem.

A párbeszédet gondolatjellel (–) kezdjük, utána szóközzel folytassuk, ezt rögtön követi a nagybetű és a szereplőd mondandója.
Pl: – Erre nem tudok mit mondani.


Oké, eddig tiszta mindenkinek, ugye? Innen jönnek a bonyodalmak.

2.) Most akkor kell pont vagy sem?

A kérdésre a válasz helyzettől függő. Mikor kell pont? Szóval a pont kizárólag abban az esetben kell a szereplőd mondandója után, ha utána nem kommentár következik, hanem valami egészen más. Gondolat, hangja selymessége, stb. Ez esetben a sorrend: gondolatjel, space, szereplőd mondandója, pont, space, gondolatjel, space és a NEM kommentár. Hogyan is értem ezt? Talán, ha példát írok, egyszerűbb.

– Erre nem tudok mit mondani. – Értetlenül meredtem rá; miért? Eléggé egyszerű a helyzet pedig.

Vagy:

– Erre nem tudok mit mondani. – Hangja kissé szomorú volt, de ettől függetlenül magára erőltetett egy mosolyt.

Hogy mikor nem használunk pontot?

Pontot a szereplő mondandója után semmiképpen nem rakunk, ha: - kommentárt fűzűnk hozzá vagy a mondatba ékelődik egy megjegyzés.

– Erre nem tudok mit mondani – sóhajtott fel.

Vagy:

– Erre – tárta szét a kezét – nem tudok mit mondani.

Ám van olyan eset, amikor a megjegyzés után pontot rakunk, space, gondolatjel, nagybetű és a szereplőd további mondandója. Mutatom, hogyan is értem.

– Nem, én nem szeretem – rázta meg a fejét, majd sóhajtott. – Jó, talán egy kicsit mégis.

3.) Pajkos magyarok

A magyar nyelv szeret játszani a szavak sorrendjével. Értem ezt az igekötőkre. Szóval szerintem azt mondanom sem kell, ha az igekötő az ige előtt áll, akkor egybe írjuk, ha mögötte, akkor külön. Hogy ez, hogyan jön a párbeszédekhez? Egyszerű. Ha az igekötő az ige előtt áll, akkor ugyebár egybe írjuk, és ekkor a szereplőd mondandója után kell pont. Ha külön, akkor nem kell.

– Erre nem tudok mit mondani – állt fel, majd elment.

Amikor pont kell

– Erre nem tudok mit mondani. – Felállt, majd elment.

4.) Azok a fránya vesszők!

Sokan azt is eltévesztik, hogy hová szúrják be a megjegyzést egy összetett mondatba. Segítek: ahol a vessző elválassza a tagmondatokat. Mutatom:

– Minden az enyém lesz – vigyorgott rá perverzen –, ahogyan a szüzességed is.

Ez esetben a sorrend: gondolatjel, space, nagybetű, szereplőd mondandója, space, gondolatjel, kisbetűvel a megjegyzés, space, gondolatjel, rögtön hozzá, szóköz nélkül a vessző, és a tagmondat második fele, pont.

Azt hiszem, mindent leírtam, amit kellett. Amit esetleg kifelejtettem: a kommentárt mindig kisbetűvel folytassuk, ha a szereplőd mondandója után teszünk pontot, akkor meg nagybetűvel folytassuk.

Sajnálom, kissé bonyolult, de nem én találtam ki, és senki nincs felhatalmazva a helyesírás átírására, szóval kérem, tartsuk be. c: Remélem, azért érthetően elmagyaráztam, és segítettem valamennyit. Ha valakinek még ezek után is gondja akadna, nyugodtan írjon nekem e-mailt, szívesen átveszem vele újra és újra. Esetleg, ha valamit értelmetlenül írtam le, szóljatok kommentben, örömmel elmagyarázom! ^^


xoxo;

Aoi

6 megjegyzés:

  1. Szia!

    Nagyon érthetően elmagyaráztad a lényeget. :> Remélem, sokan megfogadják a bejegyzésben taglaltakat, és figyelni fognak erre^^ Ez egy visszatérő probléma sajnos, és dobogós helyen áll a hibák listáján az egybeírás-különírás és a "vesszők helyes elhelyezése" mellett. Mondjuk az én áldott bétám már régebben beavatott a kötőjelek rejtelmeibe, de jól esett felfrissíteni a tudásomat. Köszönöm, hogy megírtad :>

    VálaszTörlés
  2. Szervusz!

    Nagyon örülök, ha értelmesen magyaráztam, és nem csak úgy dobáltam a szavakat. :D Én is remélem, másoknak is segítek ezzel, és boldoggá tesz, hogy azért neked is felfrissült ettől a tudásod. :D A bétád jó ember lehet, köszönd meg neki ^^ Köszi, hogy írtál, feldobtad vele a napom :)

    Aoi

    VálaszTörlés
  3. Szia! Nagyon jol elmagyaraztad, koszi a segitseget:)

    VálaszTörlés
  4. Szió!

    Nagyon örülök, ha tudtam segíteni. :) köszönöm szépen, hogy az én cikkemet választottad! :3

    Aoi

    VálaszTörlés
  5. Szia!
    Ha nem probléma, a cikkedet feltüntettem egy kritikámba mint lehetséges segítséget az írónak.
    Itt a link is: http://holdbelimindenseg.blogspot.co.uk/2015/09/elso-kritikam-die-prinzessin-von.html

    VálaszTörlés
  6. Szia! *-*

    Ugyan, ez nekem megtisztelő :D köszönöm szépen, komolyan :)

    VálaszTörlés